محسن شفیعی

محسن شفیعی

ارائه نکات آموزشی و مشاوره
محسن شفیعی

محسن شفیعی

ارائه نکات آموزشی و مشاوره

نکته شماره #3 کسب و کار فناوری (Tip#3)

با سلام 

Tip#3

نکته شماره سه در کسب و کار و تعامل با مشتری:

ضمن پوزش از وقفه ایجاد شده در پستهای این فصل به دلیل درگیریهای کاری، در این پست به طرح این مساله خواهم پرداخت که تا چه حدی باید به مشتری خارج از چارچوب قرار داد خدمات داد و باید چه زمانی خدمات اضافی را متوقف کرد و در اینصورت نحوه قطع خدمات و یا جایگزینی آن چگونه باید انجام شود؟

فاکتورهای تعیین کننده در این تصمیم به قرار زیر است:

1- اندازه مشتری (سازمانی بزرگ، سازمانی کوچک، بخش خصوصی یا دولتی)

2- بازار هدف محصول ما

3- میزان امید به تمدید قرار داد و یا انعقاد قرار داد جدید و ...

4- میزان بازگشت سرمایه در  قرار داد(میزان سودآوری قرار داد)

نکته مهم در نتیجه تصمیم گیری این مورد است که: باید بین درخواستی که مشتری واقعا به آن نیاز دارد و به عبارت ساده تر کار سازمان بابت این درخواست block شده

 است را تشخیص داد، اگر در موارد مطرح شده وضعیت اینگونه باشد باید تلاش کرد تا زمانیکه واقعا از نظر اقتصادی برای شرکت بار اضافی شارژ نشده و با اهداف از پیش تعیین شده شرکت تداخل ایجاد نشده است، بتوان مشکل را در زمان و هزینه معقول رفع کرد، دلیل اصلی این اقدام در خطر بودن کل سیستم به دلیل عدم کاربرد برای مجموعه است. به عبارتی اگر این مشکل نتواند به روش مناسب حل شود امکان حذف و یا جایگزینی سیستم بسیار بالا است.

لذا مواردی که در این خصوص باید رعایت کرد به قرار زیر است:

1- سعی در شفاف سازی مسئولیتها و محدوده وظایف بر اساس قرار داد

2- تدقیق حوزه هایی که در قرارداد مشخص نشده است، ترجیحا در اولین جلسه های پیاده سازی سیستم که به همراه تنظیم صورتجلسه انجام می شود.

3-دریافت دیدگاه کلی کارفرما و تشخیص موارد خارج از قرار داد و شناخت CSF های پروژه

و در نهایت توجه به این نکته حایز اهمیت است اگر درخواستی از کارفرما خارج از حوزه قرار داد است در صورتیکه چالش بر انگیز نیست بر اساس فاکتورهای مطرح شده یا نباید انجام شود و یا در نهایت اگر تصمیم بر انجام شد به کارفرما دقیقا و با ذکر علت فهمانده شود که به دلایل مورد نظر شما این موارد خارج از قرار داد برای ایشان انجام شده است 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.